10 דברים שלא ידעתם על הלביבות

    דוד גדנקן 1 Comment on 10 דברים שלא ידעתם על הלביבות
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הלביבה היא אחת ממעדני חנוכה האהובים על קטנים כגדולים . דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על הלביבות.

    א. תמר, בתו של המלך דוד הכינה לאחיה (למחצה) לביבה. כך נאמר בספר שמואל ב', פרק י"ג "ויאמר אמנון אל המלך תבוא נא תמר אחותי ותלבב לעיני שתי לבבות, ואברה מידה …ותלך תמר בית אמנון אחיה והוא שוכב ותקח את הבצק ותלוש ותלבב לעיניו ותבשל את הלבבות".

    ב. רש"י על הפסוקים דלעיל מסביר מהן הלביבות באומרו: "סולת מורבכת במים רותחין ואחר כך בשמן".

    ג. הלביבה הינה מאכל מטוגן העשוי מירקות . בד"כ מרסקים תפוחי אדמה, או בטטות, או גזר, לאחר שמועכים הירקות ומלבבים לקציצה, מטגנים בשמן רותח.

    ד. יש המכירים את הלביבה בשמה באידיש , שהיה מקובל במזרח אירופה ,בשם לאטקע או ברבים לאטקעס. בנוסחים אחרים נקראו הלביבות : כרעמזל'ך. בשפה האנגלית שם הלביבה הינו :POTATO PANCAKE ובשפה הגרמנית : KARTOFFEL PUFFER.

    ה. למעשה הלביבה הינה מאכל נפוץ ומקובל לאורך כל השנה, בעיקר במרכז ובמזרח אירופה. במדינת בלארוס נחשבת הלביבה כמאכל לאומי.

    ו. הלביבות נאכלות בכמה צורות.יש שבוזקים מלח ופלפל בעיסת הבצק או על הלביבה המטוגנת. הוורסיה האהובה יותר בעיקר בחג החנוכה היא הגרסה המתוקה. יש הזורים על הלביבות סוכר או לחילופין רסק תפוחי עץ או שמנת מתוקה.

    ז. עם התפתחות המטבח המודרני והפופולריות של תכניות הבישול והאפיה (כמובן גם ברדיו "קול חי") מגוון הלביבות הקלאסי הלך והתרחב. כיום מוגשות בחג החנוכה לביבות מעיסה של גרגירי תירס, מקישואים, בטטות ואפילו מתפוחי עץ או אגסים.

    ח. לביבות החנוכה תופסות מקום נכבד גם בספרות העברית. נזכיר כמה דוגמאות. שיר הילדים המוכר "אמי נתנה לביבה לי, לביבה חמה ומתוקה" שיר זה נכתב ע"י חיים נחמן ביאליק. גם שאול טשרניחובסקי, שדמותו מופיעה על שטר בן 50 ש"ח, כתב פואמה בשם "לביבות, אם כי למען האמת ההיסטורית הוא קרא לביבה, בשפה העברית לכיסוני הבצק הממולאים גבינה, אלה שאנו מכנים "קרעפלאך".

    ט. הלביבה מככבת ,בשמות שונים ומגוונים בעמים רבים. הפופולרית ביותר "מככבת" בארצות כדוגמת שוויץ,אוסטריה,לוקסמבורג, גרמניה ועוד ושם היא נקראת רושטי (ROSTI). בארצות בריה"מ לשעבר כדוגמת: רוסיה, אוקראינה, בלארוס ועוד לביבות תפוחי האדמה נקראות "דרוני". אפילו לאסיה הגיעו הלביבות ובהודו וקוריאה הן נקראות "פאג'ון) .

    י. כששואלים מה ללביבה לחג החנוכה, כפי ששואלים מה לסופגניה ולחג האורים? התשובה חד היא – מאכלים הקשורים בשמן, כתזכורת לנס פך השמן שארע במקדשנו.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      יא. יש אומרים שהטעם לאכילת לאטקעס – על שם י"ג פרצות שפרצו היוונים בעזרה של בית המקדש